Vaccinerad

 
 
 
 
 
 
Äntligen är jag vaccinerad mot influensa, lunginflammation, blodförgiftning och hjärnhinneinflammation. 
 
Jag har en spruta kvar men den ska jag ta om flera månader. 
 
Det tar 14 dagar innan den värkar och 4-8 veckor innan immunförsvaret byggs upp. Nu måste jag vara lite extra försiktig. 
 
För att få den första sprutan var det inte lätt. 
Den fanns knappt i Gävle och vem som helst får den inte.
Jag var på ett ställe där personalen ifrågasatte om jag verkligen var sjuk eftersom jag såg så ung och frisk ut.
Unga kan inte drabbas av corona. Och får man lunginflammation så är det bara att ta lite pencillin.
 
Men en lunginflammation i mitt fall skulle kunna göra mig dödsjuk. Jag förstår att det tar tid för forskningen.  
 
Jag har bytt hälsocentral, läkare och allt pga. min ålder och för att få förtroende. Hursomhelst löste det sig och jag kutade till sjukhuset för att hämta ut den enda sprutan som fanns i Gävle (haha.)    
 
Nu går jag ju på världens bästa hälsocentral där jag får rehab. 
 
 
 
 
Förra veckan hälsade jag på mitt jobb. Jag hade vunnit en tävling så jag fick ett pris, skumtomtar. Det tackar vi för! 😍  🤗
 
 (Jag har på mig ett pannband med spikar på.)
 
Sedan efter mycket vila tog jag mig till min kompis Ida. 
Jag fick gosa med en av deras hundar. Vi är bra kompisar, fick  massa pussar. 
 
Vi spelade spel. 
Min hjärna är fortfarande trög så spel tar mycket energi.
Hittar typ inte orden.  
 
Känner mig som ett litet barn som inte kan så mycket. 
 
Ida, Maja & Emelie var med om en skottlossning.
Dom blev oskadda men var tvungen att ta skydd.
Under tiden var jag hemma med hunden.. 
 
 
 
 
 
Jag var även hos sjukgymnasten och gipsade av mina fötter för att göra sulor. Jag fick även gå och jogga sakta på ett löpband för att filma mina fötter. 
 
Jag överpronerar kraftigt, är överrörlig, har ledvärk och är plattfot så jag längtar tills jag får hämta ut dom och kan köpa nya skor så att jag går rakt.
 
Jag känner själv att jag går som en anka när jag är ute och går haha. 
 
Har ni tips på bra skor så hojta till. 
Jag är inne på hoka eller new balance..
 
 
 
 Denna vecka har jag varit på rehab.
Rehaben går framåt. 
Jag kan nu låsa upp dörren med höger hand 😇
 
"Bella du behöver fortsätta med dina övningar lite till"
sa arbetsterapeuten när hon skulle gå igenom nuvarande status. Jag som tänkte vara duktig och visa att jag kan men handen skakar och lever sitt egna liv ibland.. 
 
Så det dröjer nog lite till innan jag får svårare övningar och kanske får lägga på vikter.. 
 
Jag har varit hos en öron doktor och fått en kamera i näsan så jag har fortfarande bihåleinflammation efter snart 2 månader. Sen fick jag nåt mot öronen eftersom jag har lock👂.
 
Igår gjorde jag ett hörseltest. Får hoppas att allt ser bra ut.
Det som är drygt är väl att tinnitusen hörs mer när det blir tyst. Jag hör lite sämre nu så om jag träffar någon kompis säger jag ofta va vad sa du, typ om dom sitter en bit ifrån. 
 
Värmefläkten i bilen, avgaser, parfymer, matos olika dofter osv. känner jag av typ tusen gånger förstärkt nu.
 
 
Råkade göra en tabbe och tände doftljuset häromdan innan astma medicinerna... Fick vädra hela lägenheten. 
 
Jag får inte ha värmen på när jag åker bil pga. andningen och jag måste skydda mig mot kyla eller värme när jag är ute och går. Helst dra för nåt för näsan och munnen så att mina lungor inte andas in massa kall luft..  
 
Häromdagen hade jag 100 % lungkapacitet.
"Är det så här alla andra känner sig i sina lungor?" 
Började jag tänka.. 
 
 
Igår mådde jag illa, kall svettades, hade ont i bihålorna och hade ont i magen så kunde knappt äta nåt..🤢
 
Efter mackor och 3 klunkar sockerfri julmust höll jag på spy.
 
Lyckades ta mig till sängen och sov med kall handduk på pannan och värmekudde så jag fick inte så mycket sömn inatt. Men vaknade iallafall upp 11 tim senare.
 
Jag har verkligen fobi för att spy.
 
Så idag blev det en pyjamas dag då jag känt mig sjuk och halv sovit i soffan. Har haft tryck för bröstet i flera dagar.
 
Vet ej om det beror på att jag testade göra 3 armhävningar förra veckan eller om det beror på min sjukdom.
 
 
 
 
 
 
 Jag har kollat på "Orca." 
Josefine Bornebuschs senaste regisserade film. 
 
Hon är helt grym! 
 
Filmen handlar om karantän & corona.
Känns som rätt tid att göra en sån modern film. 
Och pga. corona så har dom spelat in scenerna en och en i olika rum så det blir så verkligt när dom facetimear varann 🤳
 
Att facetimea är nästan samma sak som att träffa personen i verkligheten. 
 
Jag fick se hur min kompis bodde i en annan stad även fast jag satt hemma...Direkt i skärmen.. 
 
Gävleborg fick i veckan hårdare restriktioner.
Det var väntat. 
 
 
Nu hoppas jag på en bätte dag imorn & blickar framåt. 
Hoppas ni alla där ute mår bra och ta hand om er! 😷💖🙏🤗
 
 
 
 

Astma, Rehab, corona, covid, covid-19 | |
Upp