Tyngdtäcke 10 kg

Igår hämtade jag hem mitt tyngdtäcke på posten. 


Det finns olika tyngdtäcken. 
Vissa sover med kedjor eller bollar men det här ser ut som ett vanligt täcke och är gjort av fiber, bara att det väger 10 kg.  

Tyngdtäcken finns för vuxna och stora barn mellan 4-15 kg. 

Det kanske låter konstigt att sova med ett tungt täcke men faktum är att det funkar bra för oss som har ADHD och andra personer som har sömnproblem osv.  

Det känns skönt att ha tyngd mot kroppen och det är ungefär som en stor kram. 

Jag känner mig lugnare. 

Jag som inte kan ligga stilla i sängen och snurrar runt som en virvelvind hundra gånger flyttar mig nu inte lika många gånger då det är väldigt tungt för fötterna att ändra ställning. 

Jag ska snart sova min tredje natt med täcket och jag längtar faktiskt efter att krypa ner under täcket.

Jag har kunnat minskat min dos av melatonin(naturlig sömnhormon) och det känns jätte skönt. Jag hoppas att det fortfarande kommer att vara så efter lovet när jag börjar skolan igen eftersom jag är mer stressad när jag går i skolan. 

Förr tog jag dubbla doser eller trippla doser för att kunna sova så jag hoppas verkligen att det här kommer att hjälpa mig men än så länge känns det i allafall fantastiskt om det skulle funka så bra. 

Jag har i hela mitt liv haft problem med sömnen då jag har så mycket energi och haft svårt att ligga stilla med benen i sängen. 

Redan som ettåring kunde jag inte sova och var så hyperaktiv så fick lugnande redan då haha. 

Nackdelen med täcket är att det är väldigt tungt att lyfta och att det var svårt att få in påslakanet. 

Så det blir intressant när jag ska resa med det till Bollnäs på måndag och dom gångerna jag ska byta påslakan måste jag nog be om hjälp av personer i min omgivning. 

Men jag rekommenderar täcket till dom som har svårt att sova. 

Nu kan jag, Frank Andersson och blondinbella skapa en pakt ihop då vi allihopa äger tyngdtäcken. 
 
Sedan blir jag väldigt lätt pigg av mobilen/datorn så på kvällarna drar jag ner ljusstyrkan. På min iPhone har jag ställt in så det är gult ljus varje kväll, har förinställd stör ej läge , stänger ibland av aviseringar i chatter, och loggar ut från instagram när jag inte vill bli störd.  

Sedan försöker jag inte att kolla på mobilen en-två timmar innan jag lägger mig. 
Men det är absolut lättare sagt än gjort. 
Ibland går det bara inte. 

Jag sover även med öronproppar varje natt eftersom jag är så ljudkänslig.  
 

Ps. Jag har börjat läst korta lättlästa böcker för att kunna varva ner, stressa mindre, och få ett bättre ordförråd då jag har väldigt dåligt. 
Annars lyssnar jag mycket på talböcker i en app som heter Legimus som är grym. 

När jag ska läsa själv tar det sån tid,  jag kan ofta läsa om samma mening utan att förstå texten, kan tappa bort mig i texten och hör min tinnitus tydligt men när jag lyssnar på något är det som att jag förstår texten mycket bättre. Och då kan man bara lyssna om och om om man inte förstår tills man förstår eller fråga läraren. 

Sedan är det även svårt att föreställa sig  hur det ser ut i huvudet eftersom på en film har man bilder framför sig och i en bok ska man skapa sin egen bild och det är inte jämt jag får det, men det händer... 

Jag tror ibland att när jag läser är jag så fokuserad på att läsa rätt ord så att jag har problem att uppfatta vad det står i texten. 

Och om det är väldigt liten text i en bok har jag ibland problem att läsa på rätt rad. 
Därför gillar jag större typsnitt då man fokuserar bättre. 

Nää nu ska jag borsta tänderna och krypa ner under mitt täcke som väger 10 kg och kolla på nåt program i sängen och sedan läsa. 

Sov gott hörni! 

Det är en dag imorn å som Morran skulle ha sagt i "Morran och Tobias."

Hälsa, Personligt, adhd | |
Upp