Kolhydratbrist och dietist

Kolhydrater behöver vi TYDLIGEN få i oss för att hjärnan ska fungera som den ska.
 
Jag hade INGEN aning om det tidigare. Trodde man INTE behövde kolhydrater och trodde det bara var onyttigt.
 
Jag hade så fel. 
 
Tydligen behövs kolhydrater, särskilt om man som jag tränar mycket. 
 
Innan jul tog jag bort för mycket ur min kost.
Jag tog bort mjölkprodukter, mjöl, vissa frukter,ris, potatis, pasta, all socker i maten som innehåller mer än 5 % gram socker.
Jag tog även bort nästan all fett eftersom jag trodde att det var onyttigt och att man gick upp i vikt av det. 
Men det är inte sant för fett får man energi ifrån. Jag trodde att man fick det av protein och sallad...
 
Innan jul fick jag kolhydratbrist i hjärnan eftersom jag en dag var tvungen att åka till akuten eftersom jag inte fick energi av någon mellis och kunde inte svara på enkla frågor så bra, var typ helt borta och kände mig tom i huvudet varje dag och kunde inte tänka alls. Det var nog kolhydratbristen som påverkade det. 
 
Sedan gick jag ner i vikt hela tiden och det slutade aldrig.
 
Så under jul har jag ätit upp mig lite och gått upp några kilo eftersom jag innan tappade 6 kg och det var både pga. min diet och för att jag jobbade så mycket i somras och rörde på mig. 
 
Träffade en dietist på lovet och fick då veta att jag åt för lite så nu äter jag sex mål om dagen och mellis 2-3 gånger per dag för att inte bli låg och dippa. 
 
Ibland dippar jag ändå fast jag äter ofta. Min kropp är så skum nu.
 
Men just nu mår jag mycket bättre med kosten efter att ha börjat ätit mer och mitt blodsocker håller
sig jämn och fin hela dagen.
 
Så tänk på det hörni om ni ska börja med paleo eller LCHF att det kan bli skadligt för kroppen,
speciellt om ni tränar.
 
 
Det här matschemat fick jag av dietisten. Dock gäller det inte mig att jag ska äta ris, potatis, och  vanlig pasta men det jag kan äta är glutenfri pasta/bönpasta , mos av blomkål, kålrot eller palsternacka och qunioa. 
 
Det enda brödet jag äter är proteinbröd som innehåller lite kolhydrater och annars äter jag bara glutenfritt hårtbröd.
Sedan äter jag inte heller kvarg eftersom det innehåller mjölksocker. 
 
Och dom frukterna som funkar är banan, jätte surt grönt äpple annars blir jag dålig och har ätit päron en gång.
Dom andra frukterna skippar jag. Äter inte ens jordgubbar, vindruvor och ananas som jag älskade förut.
Saknar såå att äta frukt. Och nu äter jag bara 1-2 frukter per dag..
 
Att äta frukt saknar jag mer än att äta potatis, ris och pasta..
 
 
 
Jag trodde verkligen att kolhydrater BARA var potatis, ris och pasta men tydligen är det i alla frukter och grönsaker
också. Knäppt va! 
Hälsa, Personligt | |
#1 - - Silja:

Det är bra om man läser på innan man gör så stor förändring i kosten 😊 Till exempel när jag blev pescetarian läste jag inte på någonting, och fick järnbrist :/ men grönsaker är nyckeln kan man säga till de viktigaste näringsämnena. Byt gärna ut köttet mot bönor, linser och andra baljväxter också så får man i sig ännu mer näring än vad köttet någonsin kan ge 😊 Kämpa på!

Svar: okej tack. Jag ändrade kosten pga. fick order från min sjuksköterska att göra det :)
Bella Persson

Upp