När pollenallergin tar över ditt vardagsliv och allergi mot allergitablett

Jaaa vad ska jag börja?
Sjukt många saker har hänt den senaste tiden. 
För tre-fyra veckor sedan började min pollenallergi(I MARS!!??)
Sedan blev det värre och värre.
 
Förra veckan gick jag hem några gånger och den här veckan
har jag inte kunnat tagit mig till skolan. 
Jag har ALDRIG mått så dåligt som jag har gjort nu
och då brukar jag annars inte känna av al så mycket,
brukar mer känna av gräs, hö, björk, timotej och ibland gråbo...
 
I somras när jag jobbade så mycket i Furuviksparken tog jag ofta dubbla doser
,knarkade ipren och kortison nässprej.
Men jag körde på ändå och är en viking och säger inte till i första taget.
 
Min allergi har alltså blivit värre för varje år som har gått men 
nu stod jag inte ut eftersom jag inte kunde ta mig till skolan.
Jag var tvungen att söka hjälp akut. 
 
Dom symtomen jag har haft är: 
 
  • Huvudvärk/migrän nästan varje dag. Hjälper ej med en tabletter.
  • Tung i huvudet, känns som influensa.
  • Hängig och orkeslös
  • orkar ej gå i skolan
  • kan inte ha linser för att ögonen är kladdiga(och jag vaknade upp en morgon och min lins var spårlöst försvunnen)
  • Kan inte vara utomhus. 
  • Mår dåligt när jag går till internat frullen som tar en minut att ta sig till. 
  • Är allergisk mot allergi tabletten eftersom den innehåller mjölksocker och jag tål ej socker och får hjärtklapping då 
  • Har svårt att andas , särskilt när jag anstränger mig/tränar, känns som astma. 
  • Måste duscha flera gånger per dag och jag har redan eksem och tar korison salvor
  • Hes röst pga. att jag ej kan andas normalt och luftrören är täppta
  • ...Sedan är det såklart alla andra symtom som liknar en förkylning 
Jag fick tips om att åka till närakuten då jag inte kunde vänta på min läkartid nästa vecka
så jag tog mig till Gävle så snabbt jag bara kunde.
När jag är där säger dom att dom ej kan hjälpa mig för ingen läkare finns där så jag får vända mig till HC igen.
Jag gör det och får äntligen en tid dagen därpå. 
 
Jag kom dit igår och blev bemött av två okunniga studenter som inte kunde svara på mina frågor
eller göra några undersöknigar.
Tillslut fick jag kortison tabletter utskrivet.
Jag vet att det kan påverka hela kroppen men jag hade inget val. 
 
När jag ska ta mig till tågstation som ligger på stan tar jag bussen. 
Gävle byggs om så busshållplatserna är inte alls på sina vanliga ställen.
Bussen kör förbi stan och jag får gå enda från SOS kiosken till tågstationen vilket är några km långt.
 
Jag kommer till tågstationen och väntar på bussen som ska gå mot Bollnäs.
Ingen buss kommer så jag får vänta i en hel timme innan ett tåg går som jag hoppar på.
Jag lyckas dessutom köpa fel tågbiljett.
Kvargen tar slut och jag panik äter något nyttigt godis eftersom att jag är så hungrig då
blodsockret behöver fyllas på och jag får huvudvärk av all pollen.
 
Jag känner mig riktigt arg och det gör jag framförallt om jag är hungrig.
Om det hade funnits en boxningssäck på tågstationen hade jag gått fram till den.
 
Jag är glad över att komma till Bollnäs tillslut och får i mig mat och blir glad igen.
 

Jag började idag med kortison tabletter.
I början kände jag mig piggare, dock väldigt tung i huvudet.
Sedan fick jag hjärtklappning, blev torr i munnen och kissis.
Efter lunchen blev det sämre då jag även åt ris som jag ej tål och fick 139 i vilopuls(aldrig haft så högt förr).
Tydligen gör kortisonet så att hjärtat får pumpa snabbare.  
Och tydligen kan man få högt blodsocker av kortison så inget mer ris till mig. 
Mina gulliga klasskompisar frågade mig hur jag mådde eftersom jag inte alls såg pigg ut.
Sedan utbrast dom att jag hade fått utslag på halsen och även i ansiktet.   
Jag blev så rädd att jag började gråta. 
 
Jag fick lägga mig i sängen på skolan i personalrummet med en klasskompis som tog hand om mig.
Stort tack till dig Emelynia! 
Vi kollade på två avsnitt av skam och både mina lärare Håkan och Karin kom och tittade till oss.
Pulsen gick ner till typ 120.
Kände mig lugnare. 
 
Sedan fick jag ta en tablett mot hjärtklappning och efter det
gick jag och Eva 2 km för att jag skulle komma ut lite.
Är så sjukt sugen på att träna just nu men jag vet inte vart jag finner orken. 
Jag funderade idag på "vad gör man om man inte tränar?."
Då skulle man få massa tomma luckor och vad gör man då?
Efter det åkte vi en snabbis till dollar för att tänka på annat.
 
Efer det mådde jag mycket bättre och nu sitter jag i sängen , hör min tinnitus susar och har precis tagit en tablett mot pulsen och hoppas på att kunna sova gott inatt. 
 
Det känns som min kropp krigar just nu.
Jag tar fem andra mediciner mot min ADHD så blir ju inte jätte taggad på att ta ännu fler.
 
Apropå att oturen har förföljt mig i två veckors tid och särskilt dom senaste två dagarna
så lyckades även min iphone glida ur byxfickan när jag åt middag.
Hela skärmen är sprucken och ja vad mer kan gå fel just nu?   
 
Imorn hoppas jag på en bra dag , tar nya tag och hoppas på att kunna vara i skolan.
Idag klarade jag endast av en lektion.
Det är fredag och jag ska till Gävle och träffa mina underbara barndomskompisar på lördag.
Vi ska bara mysa och typ laga mat.
 
Jag behöver verkligen påsklov nu, få ladda batterierna och känner
verkligen att jag behöver mina kompisar just nu.
 
Det här är nog det längsta inlägget jag har skrivit men det var skönt att få 
skriva av sig och få bort alla tankar.
 
Nu ska jag titta på något program och sedan försöka sova och hoppas på en bättre dag imorn! 
Edit: har fått ner pulsen till 87 nu vilket är super bra! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kände att jag kunde unna mig det här efter det hektiska veckan. 
 
MVH måndagsexemplaret 
 
 
Min stackars iphone! 
Personligt, Övrigt | |
Upp