Jag har mycket drivkraft och ger aldrig upp!

Jag har alltid haft mycket drivkraft! Det är bra att t.e.x när man ska jobba. Jag tror jag har fått drivkraften av min mamma men också av min ADHD. Min mamma har alltid haft mycket drivkraft och fått saker och ting gjorda(det är väl det enda som inte stämmer in på mig att jag har svårt att få saker gjort). 

Min mamma har också varit framgångsrik i sina jobb.

Skrev den här tweeten idag 👇

 

 

Visst är det jobbigt då och då att ha svårare för vissa saker(speciellt i skolan) men oftast är inte samhället anpassat på rätt sätt så att man själv måste försöka anpassa sig.

 

Jag hade aldrig varit där jag är idag utan mina "problem". Jag försöker att se det mer som en styrka. Jag är ganska stark i mig själv. Jag är en ärlig person, säger rakt ut vad jag tycker om saker, tänker oftast positivt,  är öppen, social , extremt energisk, alltid glad, omtänksam, orkar göra mycket på en dag, blir inte lika trött som andra, sätter ofta andra i fokus än mig själv, och en bra människokännare.

 

 
 

 

 
 

ADHD yttrar sig olika för alla. Vissa har bara några symtom eller saknar hyperaktivitet och har ADD. 

Jag är väldigt överaktiv / hyperaktiv och har grov ADHD. Om jag fick välja själv hade jag haft en mildare grad så att jag inte hade problem att läsa, stava , formulera meningar , lära in nya saker och stilla still osv. 

Jag tror jag hade blivit väldigt framgångsrik.

 

Bilden illustrerar hur jag tycker att dagens skolsamhälle ser ut. Svaga elever(t.e.x jag själv) som inte får rätt hjälp i grundskolan får underkända betyg och hamnar ofta på folkhögskola. 

 

Folkhögskola har mycket friare gränser och kan lära ut på ett annat sätt och mer förståelse till funktionsnedsättningar. 

 

Det är inte lika mycket att man ska sitta ner och läsa en bok och svara på frågor. Jag måste lära mig på ett annat sätt, annars fastnar ingenting..

 

Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på att grundskolor ligger så otroligt långt efter i utvecklingen än vad folkhögskola gör. 

 

Idag träffade jag min sjuksköterska. Mitt blodtryck & puls är äntligen bra pga. blodtrycksmedicin. 

 

Började för mer än en månad sedan med en ny ADHD medicin så nu tar jag två olika ADHD mediciner som innehåller olika ämnen. Den ena innehåller amfetamin men det är så liten mängd att man inte blir beroende. 

Men lite roligt är det ju att jag kan svara positivt på ett drogtest och få stora pupiller. 

 

I allafall har jag blivit som en ny människa. Mina föräldrar tycker jag är mycket lugnare , inte lika intensiv , inte pratar överdrivet , har lättare att sitta still osv. 

 

Mamma sa till mig igår att jag satt stilla så fint under kräftskivan och inte avbröt nån. 

 

Det känns bra att vara mindre intensiv och lugnare som person men samtidigt lite tråkigt att inte vara lika hyperaktiv även fast jag fortfarande är hyperaktiv. 

 

Min sjuksköterska sa idag "Bella du är här i nuet och lyssnar mycket bättre på mig. Du störs inte lika lätt av saker runt omkring i det här rummet. "

 

Tänk om samhället blir mer anpassat i framtiden så att man slipper massa mediciner och biverkningar ✌️ 

 
 
Personligt, adhd | |
#1 - - Sara:

Så himla bra skrivet!

Svar: Tack så mycket!
Bella Persson

Upp