48 timmars EKG och CGM mätare med inbyggd blåtand på magen

 
Mitt jullov är snart över. Har endast en dag kvar.
 
Jag har firat lovet med vänner, åkt skidor, gymmat, gått promenader,
gått ute med min kusinhund 
 från Malmö
och träffat min faster och
hennes man från Malmö, firat jul, gått ut med mina kompisar,
 
gått på hockey match, haft 
uppesittarkväll och haft julklappsbyte med mina vänner. 
 
Men den största tiden har jag varit på sjukhuset.
 
Jag har räknat ut att endast nu under lovet på 2,5 vecka har jag haft minst sju läkarbesök, varav 
några gånger har jag varit på flera avdelningar men jag räknar det ändå som en gång då. 
 
Två veckor innan lovet hade jag 2-3 läkarbesök. 
 
Jag har tagit prover på  ca. sju rör. Och ska tydligen ta ett till rör.
 
Jag har gjort en glukosbelastning som innebär att man fastar och
dricker socker på ett sjukhus och dom
tar prover före och två timmar efter(trodde när jag gjorde det att jag skulle spy).
 
Jag har fastat ett flertal gånger.
 
Typ veckan innan jullovet och en vecka under jullovet fick jag en mätare på magen som kallas för CGM.
Det är en mätare som mäter blodsockret dygnet runt som var kopplad till en display som såg ut som en mp3 spelare. Jag behövde bara sticka mig i fingret två gånger per dag. 
Det var skönt när jag hade den mätaren för då kunde jag
se om jag höll på bli låg och gick och åt nåt.  
 
Fick inte lågt blodsocker lika ofta då. 
Jag kunde bada och basta. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bilden högst upp är på hur CGM såg ut när jag skulle byta ut den efter en vecka.
Det var som en spruta som man stack in och nålen stack man in i magen. 
 
Och som ni kan se varierar mitt blodsocker och även min puls då jag
får sjukt mycket hjärtklappning av att äta socker / vissa kolhydrater. 
 
Jag åt LCHF & glutenfritt i drygt ett år. Sedan nu dom senaste fyra-fem veckorna 
har jag ätit vanlig kost. 
I början mådde jag dåligt. Sedan blev det bättre och sedan sämre igen. 
 
Min läkare trodde mina blodsockerfall berodde på LCHF kost men så var det inte.
Och jag har nu varit utan två medciner i flera veckor då dom trodde det var prblemet
men jag får ändå lågt blodsocker utan att jag vet varför. 
 
 
Jag måste äta 2-3 timmar mellan måltider för att inte bli låg men ibland har inte 2 timmar räckt. 
 
 

 
Sedan i onsdags fick jag 48 timmars EKG.
Jag trodde seriöst jag nästan skulle dö och slita av den dumma apparaten.
Den kliade, jag fick eksem och utslag, var tung och i vägen.
 
Folk som såg mig på hockey matchen måste trott att jag var tokig för kunde ej sluta klia. 
Har nu utslag haha men har kortison kräm. 
 
Först tvingade dom mig att ha på mig nätlinnet ovanpå EKG apparaten och alla sladdar.
Det gick inte. 
Det var såååå oskönt så jag valde ett tajt träningslinne istället och hade det dygnet runt.
Jag sov med det , hade det under tröjor osv.
Hade även sport bh på mig då jag ej fick på vanliga tajta kläder eller något annat. 
Det såg ut som jag hade stora tuttar haha. 
Jag fick inte duscha eller bada på två dygn. 
 
Tänka sig att jag sista dagen alltså igår gick till gymmet med EKG. 
Det var tungt, extra svettigt men gick bra.
Fick bara yrsel på slutet. 
Jag skulle ALDRIG sluta träna och det vet ALLA som känner mig! 
Träning, kost & hälsa är A och O för mig. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Några veckor innan lovet skulle jag på fest på internatet
men hade känt mig konstig hela dagen.
 
Hela dagen svartnade det för ögonen, jag fick yrsel, såg suddigt, och hjärtat rusade iväg och det 
kändes som det slog dubbelslag. 
 
Det slutade med att jag ett tag låg på golvet på mitt internat för att jag mådde så dåligt och 
flera gånger trodde jag att jag skulle svimma ståendes. 
 
Därför fick min pappa åka och hämta mig i en annan stad, i Bollnäs där jag pluggar. 
 
EDIT: jag har haft träningsuppehåll hit och dit. Först runt 8 dagar och sedan innan lovet 2 veckor 
då jag innan cyklat 1,5 mil på pappas mountainbike ,blev låg och sängliggandes och fick då träningsförbud.
Sedan var det nån gång i skolan då mina lärare fick vara med mig 1,5 timme när jag låg i en säng
och tårarna bara sprutade för att jag intwe fick energi av maten och dagen innan hade tränat..
Men nu tränar jag igen men jag kan må otroligt dåligt efteråt och måste alltid planera maten.     
 
 
Och i somaras när jag hade tagit massa kortison tabletter för allergin
och astman och inte ätit på flera timmar 
sa mina kollegor att jag började se låg ut.
 
Jag tog något mellis då men kände att det inte var tillräckligt så tog min lunch 
och åt varken socker eller kolhydrater och fick 126 i vilopuls. 
 
Jag hamnade på golvet tillslut , parkvärdar på jobbet i furuviksparken fick komma.
Jag var vaken men dom kunde inte riktigt få kontakt med mig och jag 
förstod inte vad min kompis sa till mig. 
 
Jag fick då åka hem i sjuk golfbilen och blev hem skjutsad. 
 
Dagen efter kändes det som om jag varit full, jag mindes inte riktigt vilka jag pratat
med eller vilka kollegor som såg åt jag låg på restaurangens golv i personal omklädningsrummet.
 
Därför valde jag att för några månader sedan påbörja en riktig utredning av mitt blodsocker
då jag bara blivit sämre och sämre.
 

Enligt diabetes sköterskan är ett normalt blodsocker ungefär 5-7 men kan variera
från person till person.  
 
Enligt google är högt blodsocker 8,8. 
 
Jag har som högst haft 9 och lägst ca. 3,2 (den gången jag höll på svimma och nästan va i koma på jobbet hade jag ingen mätare så vet inte hur låg jag va då. )
 
 
 
Jag sväntar nu på at ta ett till rör prover och sedan träffa min läkare som ska berätta om alla provere.
Jag ska få alla prov svar.
 
Jag hoppas på att kunna få en diagnos eller veta i framtiden vad det är för fel på mig. 
 
Har haft så här i drygt ett år. 
 
Avslutar med en rolig bild.
Haha är så jäkla klantig. Spiller jämt och mina kompisar brukar alltis skratta åt mig.
Äter som en tre åring. 
Övrigt | |
Upp