Ofungerande liv utan piller

 
Här kommer ett personligt inlägg för er som vill läsa.
 
Innan jul hade jag riktigt dålig hälsa. Ärligt talat vet jag inte vad allt berodde på. 
Det var som att min kropp strejkade rejält och gick in i väggen. 
Först sov jag över många lektioner, kom försent och var trött. 
Jag som har grovv ADHD är ALLTID pigg annars så för mig var det en ny känsla att vara trött..
 
Slutade med ADHD medicinen.. jag blev även utmattad. Har blivit det förr.
 
När man har dom diagnoserna jag har
är det vääääldigt vanligt att man kör slut på sig själv,
för jag tycker det är heeelt normalt att yoga, gymma, spela pingis och basket på en dag och känner
inte när jag blir trött förrän det blir försent och jag kraschar.
 
Mins svaga punkt alltså.
 
Alltså jag har typ inget fungerande liv alls märkte jag när jag var omedicinerad.
 
Kunde inte sitta still på lektionerna.
 
Jag skjuter upp saker och gör allt i sista minuten.
 
Min motorik suger och jag tappar saker ofta som jag håller i.
 
Avbröt folk fast jag inte ville.
 
Kunde inte vara tyst  och ibland inte förstå vad andra sa.
 
Hade skrikigare röst utan att jag märkte det eftersom jag gick på högvarv hela
tiden varje gång jag skulle berätta någonting för någon. Och mamma och pappa
frågade om jag började höra dåligt. 
 
Var glömskare än i vanliga fall. Och då menar jag att jag en gång anklagade alla på skolan för att
dom tagit min mobil när den inte låg i aulan när det i själva värket var så att jag höll mobilen i handen.
 
Annars tappar jag dagligen bort vantar, mobil, nycklar, bankkort osv. Ingen big deal för mig som är senil.  
 
Fick sämre tidsuppfattning och kom försent.
 
Var tvungen att pilla med nånting hela tiden.
 
Kunde inte sitta stilla med fötterna på en stol. 
 
Fick världens huvudvärk/ migrän när jag koncentrerade mig i skolan så kunde inte göra något krävande.
 
Kunde få huudvärk/migrän mitt i natten när jag tidigare på dagen hade shoppat på stan och ätit lunch på stan
där det är hög ljudvolym. 
 
(När man har ADHD är man extrem ljudkänslig och tar in EXAKT ALLA ljud som du t.ex. hör på en restaurang och då blir det jobbigt att lyssna och man kan inte koncentrera sig på vad personen säger som man är där med eftersom man  verkligen hör alla ljud på hela restaurangen. Jag måste ibland ha öronproppar på mig när det är mycket folk på vissa ställen. Och när min familj ska äta mat måste jag stänga av tvn. Kan annars inte koncentera mig på maten.   )
 
Kunde inte ligga stilla i sängen med benen när jag skulle sova även fast jag tog dubbla doser melatonin.
Och for runt som en duracellkanin och virvelvind på en och samma gång när jag försökte ligga stilla.
 
Och såklart hundratals andra saker. 
 
Men det jag ville säga med det här är att mitt liv INTE funkar utan medicin. 
Jag önskar att det hade gjort det. Att jag hade haft en mildare grad ADHD och inte att jag hade
haft dyskalkyli och läsnedsättning också.
 
För det finns nog inget postivit med det tyvärr. Men ADHD:n gillar jag,
det är det som driver mig framåt och gör så att jag har 100 % drivkraft och orkar mycket mer än
alla andra eftersom jag har sån energi.
 
Men det hade såklart varit najsigare att haft en mildare grad då jag kanske inte fått migrän utan.
 
Utan medicinen har jag även svårt för att stava och formulera meningar och min ordförståelse blir jätte dålig. 
 
Kan liksom säga vad heter dom här lapparna som man skriver på till min mamma och så menar jag postitlappar. Kommer liksom inte på bad orden på svenska heter haha. 
 
Hur som helst har jag börjat med en annan medicin och känns så jävla skönt att kunna sitta stilla på lektionerna.
Håller fortfarande på trappar upp den men känner mig mycket lugnare än tidigare och kan somna tidigare.
 
I helgen var jag i Mall of scandinavia i Solna med familjen.
Skit kul att shoppa  tycker jag som älskar det men dert slutade allt annat än kul. 
 
Nu när jag tar en låg dos så får jag stora problem med intryck, höga ljudvolymer och starka färger. 
Det känns som det snurrar i skallen då. Det blir för mycket för mitt huvud.
 
Så det var jobbigt att shoppa i Sthlm då.
Jag dippade två gånger och blev låg också fast jag hade ätit.
Fick huvudvärk.
Det blev bara för mycket med alla intryck.
Mådde inte så bra.
När vi satt och åt på Vapiano var det sjukt hög ljudvolym och jag bara kände
att "jag måste härifrån " eftersom jag fick sån hög puls.
Kunde ej andas  i den stressiga miljön och blev gråtfärdig.
Gick ut för att ta luft och i bilen på väg hem mådde jag bra igen.
Fick en panik attack för första gången i mitt liv och det var alltså min ADHD som orsakade det.
 
Så ja vad ska man dra för slutats av det, jo kanske att medciin är viktig för mig.  
 
Jag är tacksam för att mediciner idag finns för utan det hade jag haft migrän, haft mer problem med sömnen,
sprungit runt som en duracellkanin och inte känt något lugn i kroppen, inte kunnat lyssnat på samtal, inte kunnat läst en sida i en bok och blivit helt slut efter att farmor och farfar varit hos oss och jag var tvungen att lyssna på deras samtal osv. 
 
Så nu ser jag bara ljusare tider med ett nytt år och nu ska jag banne mig få bättre hälsa gånger tusen och jag ska inte dippa så mycket och jag ska må bra av min kost.
 
PS. Älskar macbookens talsyntes som gör att jag kan lyssna på all text som jag precis skrivit, så bra när jag ej orkar läsa allt och dessutom har min macbook stavningskorrigering.  
 
 
Personligt | |
Upp